/ Allt från DoreDoris / DIY / Inredning / loppisfynd /

sjökort för en femma

En stående punkt som alltid finns kvar på min loppislista är kartor. Det är ju så fint med kartor på något sätt, men de är inte lätta att springa på sådär tycker jag. Igår på en snabb loppisrunda hade jag turen att hitta två sjökort över Göteborgs skärgård för bara fem kronor styck. Fördelen med att leta efter kartor är att de ofta är ihoprullade och därmed inte alltid så synliga. Man får vara lite av en detektiv alltså. Jag gjorde dessutom två fina jeansfynd. Ett par svarta från Acne och ett par blå Lewis för 45 kr styck. Jag älskar loppis och i farten skrev jag på en protestlista för att ideella second-handverksamheter fortsatt ska få vara momsbefriade. I rent miljötänk måste det ju vara bättre att man säljer saker en andra gång än att loppisarna får stänga och folk slänger sin grejer istället?
 
 
Hur som helst, behöver jag nu tänka ut hur jag ska få upp min kartor på väggen. De är ju såklart i två helt udda storlekar där antagligen inga ramar passar, men nedan har jag pinnat bilder på min pinterest (klicka på bilden för att komma vidare till källan) som inspirerar till olika upphängningsalternativ:
 
 
Man kan typ tapetsera med kartorna. Det förstör ju dem, så det är nog inget alternativ.
Dessutom behöver jag fler än två.
 
 
Man kan fästa dem på någon slags rundstav eller annan bräda med hjälp av skruvar och sedan fästa rep i ändarna för att hänga upp dem.
 
 
Man kan fästa upp dem med klämmor.
 
 
Man kan använda byxgalgar för att klämma fast kartan och sedan hänga upp dem på en spik.
Jag fick även tips på instagram att man kanske kunde fästa dem på träskivor och luta dem mot väggen. 
Får fundera på saken och återkommer med rapport helt enkelt.


 
 
 
 
 
#1 / / Beatrice:

Kartor är himla fina! Såg på ena bilden att Asperö är med, kul! Var där för ett par somrar sen, bara över dagen, tillsammans med mitt ex, och där är så otroligt himla fint! Har du inte varit där själv rekommenderar jag det starkt!

Svar: Tack för tipset, det får vi kanske ta till sommaren
Doredoris