/ Allt från DoreDoris / DIY / Kök /

DIY - Bivaxdukar - istället för plastfolie

Jag såg i mitt instagramflöde att Nanna hade fått bivaxdukar för ett tag sedan.
Himla smart att inte behöva använda plastfolie hela tiden tänkte jag och Googlade direkt efter var jag kunde köpa sådana.
Då slog det mig att jag såklart borde kunna göra det själv. 
 
Sagt och gjort! Här följer en liten instruktion. 
 
Du behöver:
Bivax. Jag köpte ekologiska bivaxpärlor på nätet. 
Tunt tyg. Jag hade linnetyg liggande som jag använde. Klippte ca 30x30 cm stora bitar. 
 
(null)
Sätt ugnen på 150 grader. 
(null)
 
Lägg ut tyget på en plåt med bakplåtspapper. Fördela ut bivaxet över hela tygbiten. Även kanterna. 
(null)
 
In i ugnen i fem minuter eller tills vaxet har smält helt. 
(null)
När du tar ut plåten ur ugnen kan du försöka krama runt tyget på bakplåtspappret så att det suger upp eventuellt överflöd.
Perfekt för att dränka in hela tygbiten i vax.
OBS! Tänk på att det är ganska varmt så du inte bränner dig. 
(null)
 
Häng upp tygbiten på tork. 
(null)
När tyget har svalnat och torkat kan du använda det istället för plastfolie.
Det ska dock inte användas till kött, fågel och fisk men i övrigt ska det gå att använda till det mesta, då bivaxet har antibakteriella egenskaper. Källa
 
Skölj av i ljummet vatten (ej för varmt), lite milt diskmedel och låt torka mellan användningarna. 
bivaxdukar / diy / miljövänligt
#1 / / Sanna:

Åh det var länge sedan jag testade detta pyssel, borde skapa ett gäng till <3 Tack för "påminnelsen" <3

#2 / / mot plus:

Kul idé! :)

#3 / / Belle:

åå, vad kreativt och bra av dig! man kan göra så mycket själv, och detta är ett miljövänligare och bättre alternativ.
hejja!
jag skriver annars om olika positiva saker på min blogg www.spriddetgoda.se