/ Allt från DoreDoris / DIY / life / mat / recept / trädgård/växter /

Äta ogräs?

I helgen röjde vi i trädgården och när jag låg där på knä och rensade bort en massa små nässlor tänkte jag - varför inte prova att göra nässelsoppa till kvällsmat? Sagt och gjort. Smakar ungefär som en nättare spenatsoppa och väldigt gott måste jag säga. Tänk så himla bra att kunna äta upp sitt eget ogräs! Även gräslöken är från trädgården. Fint det.
 
 
Här kommer såklart receptet jag använde:
 

Nässelsoppa 4 portioner

  • 2 liter späda nässelskott
  • salt
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 3 dl vispgrädde
  • 7 dl spad från nässelkokningen
  • 50 g smör
  • 2-3 msk philadelphiaost
  • muskotnöt
  • nymald peppar och salt
  • 4-8 kokta ägg till servering
  • 1 dl hackad gräslök (att garnera med)

 

Gör så här:

  • Rensa nässlorna från gräs och annat (använd handskar).
  • Låt nässlorna ligga i blöt i kallt vatten en stund. Låt sen rinna av i ett durkslag. 
  • Koka upp rikligt med vatten. Salta och lägg sen i nässlorna. Koka i 15 minuter. Låt nässlorna rinna av (glöm inte att spara spadet) och hacka med kniv (jag körde hela soppan med stavmixer efteråt istället).
  • Koka upp 7 dl spad och 3 dl vispgrädde. Lägg i nässlorna. Smula i buljongtärning. Låt småputtra i några minuter.
  • Tillsätt smör och philadelphiaost. Låt smälta och rör runt. Smaka av med kryddor.
  • Mixa soppan så blir den skummig och fin.
  • Serveras gärna i ärvda små skålar tillsammans med kokta ägg, en klick créme fraiche och hackad gräslök på toppen.
#1 / / Linnéa - The Hungry Gosling:

Nässelsoppa är så gott! Måste ut och leta nässlor snart :)

Svar: Ja det får du allt göra! :)
Doredoris

#2 / / Anna:

Åh gott!

Svar: Ja det var det verkligen. Testa!
Doredoris

#3 / / Fanny:

Hej!
Skulle vilja komma i kontakt med dig ang. en förfrågan. Kan du maila mig vore det toppen, så berättar jag mer vad det gäller!
Med vänlig hälsning, Fanny

Svar: Mailat dig Fanny!
Doredoris

#4 / / Josefin:

Åh vilken lyx! Nässelsoppa som är så gott också! Jag längtar tills jag har en trädgård och egna nässlor!

Svar: Annars får du bege dig ut i skogen!
Doredoris

#5 / / lovisa:

låter ju svingott! och så blir man av med ogräset dessutom. WINWIN.

Svar: Verkligen win win :)
Doredoris

#6 / / Malin (svim):

Vad smart av dig =) Det ser gott ut! =)

Svar: Eller hur?! ;)
Doredoris

#7 / / Paulina:

Mums, har alltid velat testa nässelsoppa! :) Tack för recept!

Svar: Lycka till. Spännande att höra om du också gillar det!
Doredoris

#8 / / Hanna Karlsson:

Det låter gott!

Svar: Ja det var det :)
Doredoris

#9 / / michellemariolina.blogg.se:

Såg ju jättegott ut! Har också velat testa nässelsoppa, men har fått för mig att det ska göra ont att äta. Haha..vilket jag antar att det inte gör? ;D

Svar: Nix pix. Mina barn var också lite rädda för det men vi kände ingenting :)
Doredoris

#10 / / helenaforsmark.blogg.se:

va gott :D

Svar: Oh ja! :)
Doredoris

#11 / / Bambi:

Asså nässelsoppa <3 Har alltid varit en picky eater... men när farsan en gång lagade till denna soppa så var jag hooked. Det roliga var dock att han skickade ut oss ungar att plocka nässlorna. Vi hade rätt ont efteråt måste jag säga ^^ Men det var det värt i slutändan.

Svar: Haha ja det kan jag tro. Handskar är ju ett hett tips :)
Doredoris

#12 / / Ellen:

Åh ser gott ut!

Svar: Det var det. Testa!
Doredoris

#13 / / Jasmine:

Inspirerande bilder! Kul att nässelsoppan blev lyckad.
Kram

Svar: Tack! Ja det blev riktigt gott, så det ska jag göra om!
Doredoris

#14 / / sanna hyvärinen:

Mums!

Svar: Japp det var det!
Doredoris

#15 / / None None:

Det ser jätte gott ut! :)

#16 / / None None:

Det ser jätte gott ut! :)

Svar: Det kan jag lova att det var! :)
Doredoris

#17 / / Cassandra Haraldsson:

Mums så gott!

Svar: Väldigt!
Doredoris

#18 / / Embla:

åh, har inte ätit nässelsoppa sen jag var liten, men minns hur gott jag tyckte det var. Måste plocka några nässlor i trädgården och göra mig en egen!

Svar: Ja det får du allt göra. Smaskens!
Doredoris

#19 / / Elin:

Tusen tack för receptet!! Mums! :D

Svar: Lycka till!
Doredoris

#20 / / Svart-Stina:

Ser jättegott ut... Jag brukar göra medelhavsinspirerad kirskålspaj varje vår när kirskålet fortfarande har späda blad. Måste testa använda nässlor också. Hämnas på ogräset - är upp det! ;)

Svar: Bra idé det måste jag testa!
Doredoris

#21 / / Tilda Barkselius:

Åh det här gjorde vi på dagis, så mycket barndoms minnen!

Svar: Jag hade aldrig ätit det för. Väldigt gott!
Doredoris