/ Allt från DoreDoris / fotografering / life /

svenskt vin

Som jag skrev om i söndags så var vi på visning av Ästad Vingård. De har alltså gjort en satsning på vinodling på landet utanför Varberg. Jag måste säga att jag beundrar modet att våga satsa så mycket, men har man ett brinnande intresse så har man. De har alltså planterat 15 000 plantor av druvan Solaris som passar extra bra att odla i Sverige.

 
 

 

Vi började med att checka in och vi fick stuga/rum nr 25 som låg i en liten länga med gräs på taket. Väldigt lantligt inrett och egentligen inte alls min stil, men fräscht och ändå mysigt.

 

 

 
 

Efter incheckning var det dags för tapas och lite vin. Allt var närproducerat och väldigt gott måste jag säga.

 

 
 
  
 
 Efter den goda plockmaten var det dags för en genomgång av tillverkningsprocessens olika steg i vineriet och vinkällaren. En mycket duktig kille berättade om resan fram till idag. Nu ligger de första buteljerna av gårdens vin omsorgsfullt placerade i vinkällaren i väntan på att korkas upp – någon gång under våren 2015.

  

   

 
Efter den intressanta visningen var det dags för Spa eller för den som ville - höghöjdsbana. Med selen fastspänd och hjälm på huvudet skulle man sakta men säkert ta sig uppåt på olika hinder. Jag var osäker på om jag skulle klara det över huvudtaget, då jag har fått för mig att jag är extremt höjdrädd. Det visade sig att jag klarade det galant och inte ens på brädorna 13 meter upp i luften tvekade jag. Men oj vad adrenalinet flödade ska jag säga.

 

 

 
 
 

Sedan var det dags för vinprovning av två vita och tre röda viner. Vi vägleddes av den extremt duktiga Helena(?) som för övrigt gjorde väldigt mycket annat på gården. Hon följde oss hela dagen kan man säga. Imponerande bredd i arbetsuppgifter som hon klarade med bravur!

 

 

 
 
 När vinprovningen var avklarad var det dags för en trerätters middag även den bestående av närodlat och ekologiskt så långt det gick. Fantastiskt gott och vilket trevligt sällskap vi fick till middagen sen då! Det var Madde från Gourmetmorsan och hennes Jonas samt Jennie från Kollijox med sin Fredrik och vi då. Sedan var det ju ca 30 till i sällskapet som naturligtvis också var väldigt härliga!

Till förrätt

Löjrom med jordärtskocka

Till varmrätt

Hängmörad mediumstekt ryggbiff med dragonkräm, svamp och bönor

Till dessert

Solaris sorbet med hembakt mandelkaka