/ Allt från DoreDoris /

Minichokladpavlova med glassfyllning

Jag ska inte fortsätta rapporteringen från min yngsta dotters födelsedag efter det här, men jag måste bara tipsa om de här minichokladpavlovorna med glassfyllning. Både barn och vuxna älskar dem och jag har hittat receptet här.


Marängbakelse

10 st

3 ägg
3 dl + 2 msk socker
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
2 dl grädde + grädde till garnering
bär

 

Maräng
3 äggvitor och 1 dl socker vispas till hårt skum. Rör ner ytterligare 2 dl socker och 2 msk kakao.
Klicka ner i muffinsformar.
Grädda i 150 grader ca 30 minuter (nedre delen av ugnen).

 

Glassfyllning
3 äggulor och 2 msk socker vispas ihop.
Rör ner 2 dl vispad grädde och 2 msk vaniljsocker.

 

Tryck ett hål i marängerna när de svalnat och lägg i en klick fyllning. Vira in varje maräng i folie (plast eller alu spelar ingen roll) och ställ i frysen. Tag fram marängerna 5-10 min före servering och lägg på vispad grädde och t ex bär.


#1 / / pippilotta:

det vattnas i munnen här :)

#2 / / Helena på 24seven by [bo:bakk]:

Mmmm. De där har du lyckats med, det vattnas i munne till och med bara av att itta på bilden. De ser supersmarriga ut. Problemet är att jag är suersämst på att baka och vi bor alldeles för nära ett konditori. ;)

#3 / / Anonym:

Hej!



Förlåt att jag kommenterar på helt fel ställe, men jag har surfat runt i din blogg och ser att du har gjort precis det jag velat göra med en gammal pall i metall, den du har på toaletten.

Min fråga är - vad har du använt för material på själva trappstegen och hur har du fäst det? Mattejp eller klister eller vad??



Jättefin blogg för övrigt!



//Sanna

#4 / / Helena:

Wow vilket fint hem du har!

Måste införskaffa mig en DYMO!!

#5 / / Emma:

Ojj det lät vannsinigt gott, måste prövas:P Ha det bra, kram emma

#6 / / tina:

Fantastiskt! Tack för recept!