/ Allt från DoreDoris /

Mekanisk rullgardinkäpp

Den här rullgardinen fick jag för länge sedan av en vän. En sån där bra vän som tänker även på mig när hon går på loppis och inte jag är med. Hon tyckte att jag skulle ha den här. Först tänkte jag att det var himla synd att det inte fanns några fästen, men att man alltid kunde hänga upp den bara så där utan att kunna använda den.

När jag skulle rulla om den eftersom den var snett pårullad, såg jag en instruktionslapp. Där stod följande;
Gardinen fästes å käppen med nubb, som äro högst 6 mm långa. Vid uppsättandet torde iakttagas att käppen icke klämmes mellan krokarna, utan går lätt och att kroken med det runda hålet uppsättes på höger sida. Väven skall vara upprullad. Om fjädern behöver spännas, neddrages gardinen några varv, käppen tages ur den vänstra kroken, väven rullas på och gardinen lägges åter i krokarna. Om fjädern är för hårt spänd, rullas väven upp på käppen, vilken lyftes ur den vänstra kroken, väven rullas av några varv och gardinen lägges åter i krokarna.
 
Den funkade ju alltså alldeles utmärkt utan dagens moderna fästen! Instruktionen har även hjälpt mig att spänna våra nya rullgardiner, när de har blivit slappa.