/ Allt från DoreDoris /

Fat Gustavsberg Gourmet - Grill Gul

Vi gick på Haga Nygata i helgen innan jag och min vän skulle på Spa. Längs hela gatan fanns en massa stånd som sålde både det ena och det andra. Allt från glögg till stickade strumpor till loppissaker. På ett av borden hittade jag det här fina fatet formgivet av Bibi Breger för Gustavsberg 1958 (vad jag har kunnat luska fram).
40 kr var ett bra pris tycker jag.


Bibi Breger - Mönstertecknare på Gustavsberg 1953-57

Textilaren Bibi Breger satte under några år piff på Gustavsbergs porslin. Hennes stramt trendiga dekorer blev både klassiker och dagsländor.

När Carl-Arne Breger hösten 1953 hade fått anställning som mönstertecknare under Stig Lindberg på Gustavsberg, tröttnade han snabbt på de pilliga mönstren. "Min fru är mycket bättre på det här, kan hon också börja?", sa Breger till Lindberg och så fick Bibi Breger också anställning på den stora fabriken.
Läs mer här
#1 / / Ylva:

Fint!!

#2 / / sofia:

sannerligen ett bra pris, jättefint fat.