/ Allt från DoreDoris /

Soffan

Soffan på vår balkong har min man byggt. Vi hittade inget vi gillade och visst är det roligare att få bestämma själv?! Här har vi tillbringat många dagar och kvällar i sommar.

Den har en stomme av pallar som är klädda med panel. Dynorna är gjorda av skumgummi som vi har lagt på masonitskivor. Markistyg är fasthäftat på masonitskivan. Det ger dynorna stadga och var ett enkelt sätt att få till snygga hörn på kuddarna. Markistyg är inte helt lätt att sy i heller och sömmarna släpper ju in vatten.

Han är duktig han, min man.





#1 / / Susanna:

Det ser verkligen jättemysigt ut! Hade jag haft ett sådant där hörn hade jag aldrig varit inne :-)

#2 / / nook Elin:

Verkligen duktig! Den är ju hur fin som helst!

#3 / / kristin:

Snygg soffa och supersnygg man, :) Stort Grattis på din födelsedag!! Hoppas ni firar ordentligt. Kram

#4 / / Camilla:

Snyggt! Ja jag håller med, visst är det roligare med något man gjort själv.



#5 / / Johanna:

Jisses vilken fin soffa, jag beundrar er kreativitet där! Fint med dom färgglada kuddarna till det svarta och strama.

#6 / / Christin:

Supermysigt !

Retroduken passar kanonbra till också.

#7 / / Materielltjej:

Wow! Det är sååå mysigt, rena drömmen. Undrar lite närmre vad du menar med pallar... Har ni använt EUR-pallar som stomme och snickrat på panel? Kommer verkligen att inspireras av detta till nästa sommar då vi kanske har ett hus så berätta gärna mer om hur ni gjort det

#8 / / Henrik Ehn:

Hej " Matrielltjej"!



Yes EUR-pallar funkar ypperligt, jag har dock använt engångspall, men enbart för att de väger mindre. En EUR pall väger ca 20 kg och en engångspall 10 kg. Så jag kände att det blir så tungt för balkongen och även för mig att bära upp ;) Så 8 st engångspallar och rätt många meter råspont, sen e det bara att börja spika fast panelen. Har fäst tryckta trallplankor ( 3 st precis som på en pall)över pallen för att hålla ihop dem och för att förstärka dem, tror dock inte detta hade behövts om jag använt mig av EUR-pall.Vill man, kan man ju även använda sig av tryckt virke till panelen oxå. Lite mer underhållsfritt, men jag körde på billig råspont som jag målade i matt svart. Lycka till! Maila gärna om ni undrar något.