/ Allt från DoreDoris /

Våg - Krups

Hittade en riktigt stilig våg för en femtiolapp av märket Krups. Tyvärr en liten skada i skinnet strax ovanför "displayen". Sedan skulle man ju även vilja putsa den på insidan av glaset också, men jag tror inte jag vågar plocka isär den...



Krups hemsida kan man bl.a läsa följande kuriosa;

År 1846;
Historien börjar i en smedja i den lilla staden Wald som ligger nära Solingen i Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Smedjan ägs av Josua Kortz som har anställt flera av sina vänner och sin systerson Robert Krups. Robert Krups son, som också heter Robert, industrialiserar verksamheten.

År 1866;
Verksamheten flyttar till Solingen, och Robert Krups (den andre) och fyra av hans nio barn utvecklar snabbt verksamheten till en välrenommerad fabrik som säljer sina produkter även i Holland och Schweiz.

År 1900;
Krups blir snabbt en av Tysklands ledande tillverkare av vågar och företaget kännetecknas redan nu av en kontinuerlig strävan efter hög precision och teknisk perfektion.

De verkar dock ha slutat göra vågar, och helt inriktat sig på köksredskap vad jag förstår.
#1 / / fnurr:

hej! vilken härligt, rolig blogg du har! massa skoj att läsa. nu finns du på min blogglista och så snart jag kan ska jag lite noggrannare gå igenom din digra samling av fina saker. kommer antagligen gråta av avundsjuka...

:-)

#2 / / julia:

Oj, vilken fin blogg! Och tack för din kommentar på min blogg. Jag har svarat dig precis...Julia

#3 / / Libby:

Fantastiskt fin våg. Gillar din blogg!